Saturday, August 22, 2009

Lenturan Detik - Dihasilkan untuk menyertai Pertandingan Menulis Novel Sains Dan Teknologi




Hari ini saya semakin tercabar. tercabar oleh diri sendiri yang ingin menyiapkan novel kedua saya. mujurlah beberapa rintangan yang ditempuhi, akhirnya mengalah satu persatu. lalu memaksa saya untuk terus berusaha menyiapkan novel sains fiksyen saya yang pertama. tetapi, sebaik sahaja saya berjaya melakukannya, saya sempat bertanya kepada diri. "Adakah novel saya ini mampu menyerlahkan apa yang ingin saya sampaikan?" Saya sendiri kurang pasti. Kurang pasti kerana saya terasa masih terlalu mentah dalam bidang sastera. namun apa yang termampu saya katakan. keinginan untuk terus menulis mengatasi segala rasa yang terpendam itu. semoga usaha saya ini bukan hanya pada kuantiti. tetapi terus menampilkan kualiti di batas pemikian saya sendiri. tetapi sesungguhnya, novel ini bukanlah luahan hati semata-mata. sebaliknya hanya untuk memenuhi kehendak untuk berkarya. Maklum, saya juga kurang senang dengan ceritanya.Cerita yang hanya sebuah cerita. lalu saya turun sedikit sinopsisnya.

Sinopsis:
Tiada manusia yang lepas dari kematian. Walaupun satu tahap teknologi mengatasi segalanya. Tetapi kematian tetap akan menjelma. Dari dimensi sains, kematian hanya peralihan manusia ke dimensi lain. dimensi yang menidakhadirkan Syurga dan Neraka. Sebaliknya, manusia bijak tercetus untuk mengejar mimpi. mimpi yang mewujudkan sebuah dunia yang hanya membenarkan makhluk bijak sahaja mendiaminya selepas mati. bagaimanakah dimensi dunia kematian tersebut? Itulah perkembangan plot dalam novel LENTURAN DETIK ini. Lenturan Detik yang memendekkan setiap perjalanan jangka masa. Satu ketika manusia hanya memikirkan untuk mati. Mati demi menikmati keindahan dunia tersebut. Dunia hanya untuk makhluk yang tinggi tahap intelegensnya!!! Jadi usahlah bermimpi lagi, kerana mimpi tidak akan membawa ke mana-mana. Malah jauh untuk merasai dunia dimensi ke-4 itu, Dunia Infiniti... Tetapi kebenarannya tetap susah diatasi. manusia sebegini juga, tetap tidak lari dari kenyataan. kenyataan untuk menimbulkan satu konspirasi yang sukar digambarkan. Konspirasi kelas tertinggi dalam tamadun kewujudan Dunia Infiniti...Konspirasi yang ingin menyeludup nama-nama besar di planet Bumi dari pelbagai zaman. Apakah kesudahan kepada dunia tersebut? Mampukah ia bertahan sepertimana planet Bumi yang pernah dilanda cetusan gelombang konspirasi itu? Jawapannya hanya ada dalam Novel Lenturan Detik? Lenturan Detik yang akan mengetemukan semula apakah itu KEMANUSIAAN yang sebenar.

No comments: